Sådan undgår du at havne i spamfiltret – Download mine 5 tips (+ 5 bonus-protips) her  →  →  →

Sådan undgår du at spamme dine nye modtagere

‘Jeg har begået en fejl … og det kan også let ske for dig.’

Giv mig 9.34 minutter, og jeg skal vise dig, hvordan du undgår at begå den samme fejl som mig.

Ja, jeg indrømmer det gerne: 

Jeg har begået en fejl (det gør jeg faktisk hele tiden), men der er en af dem, som jeg er lidt mere irriteret over at have begået. 

For jeg VED, at der findes en (nem) måde at undgå den fejl på.

Det ville bare lige kræve, at jeg satte mig ned og lavede noget research og fandt den rigtige drop down-menu i min e-mailplatform. 

Men jeg er ikke den eneste, der begår den fejl.

Det kunne nemt ske for dig også.

Dig, som sender en serie af velkomstmails til dine nye abonnenter på din e-mailliste. Det man også kalder et velkomstflow eller en velkomstserie

Hvad er det for en fejl, du taler om?!? 

Alright, her kommer den:

Du har sat en velkomstserie op med x antal mails, som folk modtager med et vist interval af timer/dage/uger, når de har signet sig op til dine e-mails.

Så langt, så godt.

Men du sender også jævnligt ‘almindelige’ mails med tilbud, tips, kampagner etc. til din e-mailliste. 

Og her kommer fejlen:

Du har IKKE ekskluderet dem, der er i gang med din velkomstserie, fra dine ‘almindelige’ mails. 

De nye abonnenter får altså BÅDE dine velkomstmails OG dine almindelige mails.

Og det kan godt være på den samme dag. 

Det vælter altså ind med mails fra dig i én stor pærevælling i dine nye modtageres indbakke.

Mails med vidt forskellige budskaber til modtagere, der er forskellige steder i deres købsrejse. 

Faktisk oplever jeg det lige nu i min egen indbakke. 

Først var jeg i gang med et velkomstflow med gode tips til, hvordan jeg skaber godt indhold. 

Men pludselig modtog jeg også en serie mails om et tilbud fra samme virksomhed, som de kørte lige nu.

Mails, som tilfældigvis kommer de samme dage, som velkomstserien stadig kører.

Begge serier er lange og indeholder mange mails (de er nemlig nummererede, så jeg kan se, hvor langt jeg er i serien – et smart trick til at vise, hvad læseren kan forvente). 

Det betyder altså, at min indbakke bugner af mails fra dette specifikke firma lige nu, og jeg får ikke læst halvdelen af de ellers udmærkede mails. 

Det er rigtig ærgerligt, fordi:

  • det giver modtageren en dårlig brugeroplevelse

  • du som virksomhed ufrivilligt kommer til at blande dine budskaber og skaber forvirring hos modtageren – du har ikke det samme formål i din velkomstserie, hvor folk lige har ‘mødt’ dig, som i dine almindelige mails

  • det kommer til at fremstå ustruktureret og uprofessionelt, at du ‘spammer’ dine nye modtagere med massevis mails, som i den ene handler om ét emne, og i den næste mail handler om noget helt andet

  • du risikerer at misse den enestående chance, du har med en velkomstserie, for at opbygge en relation til dine modtagere og skabe interesse i dine produkter og ydelser

Det gode er, at løsningen er rimelig nem.

Du skal bare vide, hvad du skal gøre, og hvor du skal gøre det henne i dit e-mailudsendelsessystem.

Verdens største e-mailplatform … og løsningen

I følge anaylysebureauet Datanyze har Mailchimp 62,23% af markedsandelen på e-mailplatform-området.

Det er en rigtig stor andel.

Til sammenligning har deres nærmeste konkurrent – Constant Contact – 8,69% af markedet. 

Mit gæt er derfor, at du sender dine mails ud ved hjælp af Mailchimp.

Det er der i hvert fald en rimelig stor sandsynlighed for, at du gør.

Derfor tager jeg også udgangspunkt i Mailchimp, når jeg her nedenfor vil vise, hvordan du ekskluderer nye modtagere i din velkomstserie. 

Princippet er dog det samme, hvis du arbejder i et andet system, fx Klaviyo (som har den 3. største markedsandel), ConvertKit eller Active Campaign. 

Se her i videoen (9.34 min.), hvordan jeg undgår at spamme mine nye modtagere og give dem en dårlig brugeroplevelse👇

Men hvad nu hvis jeg bruger en anden platform end Mailchimp?

Selv om du bruger en anden e-mailplatform end Mailchimp, er processen som sagt den samme: 

 

Først skal du oprette et ‘Tag’ eller ‘Segment’, som automatisk sættes på dem, der signer sig op til dine nyhedsbreve.

 

Dernæst, når du vil sende almindelige hverdagsmails til din liste, skal du under valget af, hvem du vil sende mailen til, huske at fravælge dem, der er i gang med velkomstflowet, altså fx dem med tagget ‘I gang med velkomstflow’. 

 

I ConvertKit er det fx at vælge, at abonnenterne matcher ‘none of the following filters’.

Det er lignende i Mailerlite og Klaviyo.

 

Det her setup og proces gælder selvfølgelig ved andre flows og mails, hvor du (ikke) vil sende mails til en specifik gruppe af modtagerne.

 

Ja beklager, det var lidt nørdet. 

 

Men det her er en vigtig detalje og en af de fantastisk muligheder, man kan bruge i e-mailmarketing, som gør brugeroplevelsen for modtagerne god, relevant og smooth. 

 

Og som dermed gør e-mailmarketing til et fedt og relevant marketingværktøj at arbejde med.

 

Tilmeld dig min e-mailiste og modtag min trin-for-trin-guide til din e-mailmarkedsføring

Hvis du ikke allerede er tilmeldt, så anbefaler jeg dig at skrive dig op til mine e-mails. Så får du som den første at vide, når der er nyt på bloggen. 

 

Samtidig modtager du også min trin-for-trin-guide til at kickstarte din e-mailmarkedsføring. 

 

Tilmeld dig herunder i boksen.

Måske dette indlæg også er relevant for andre, du kender?