I dette blogindlæg får du svar på spørgsmålene:
- Hvorfor du ligeså godt kan lukke din forretning NU, hvis du er bange for at sælge
- Hvor ofte du kan tillade dig at sende en salgskampagne
- Hvor mange salgsmails du skal sende
- Hvornår du skal sende en salgs-mail/kampagne
- Hvordan du opbygger den konkrete salgsmail
- Og hvorfor du IKKE skal følge alle disse svar og råd til punkt og prikke
Jeg har ikke været til at komme i kontakt med de sidste par aftener.
Jeg har hvert ledigt øjeblik, jeg har haft, hevet denne her bog frem.
Bogen handler om, hvordan du som virksomhedsejer via en simpel trin-for-trin-model effektivt bygger, styrker og kommunikerer dit brands historie til dit publikum.
Og i sidste ende sælger dine produkter og ydelser til dem ved at opbygge en simpel salgstragt.
Bogen hedder Marketing made simple og er efterhånden blevet en klassiker inden for marketing, så det har vist også været på tide, at jeg har fået læst den.
Som virksomhedsejer og selvstændig har du sikkert mange gange spekuleret på og haft ondt i maven over, hvordan filan du kunne komme til at sælge (mere) til dit publikum.
Og her tror jeg, at denne bog vil give mening for dig og give dig ro i maven.

Særligt én af bogens pointer er vigtig for dig, som ikke bryder dig om at sælge i dine e-mails:
If you fear asking people for money in exchange for your product or service you do not believe in your product or service.
Smak!
Der fik du den!
En mavepuster lige i mellemgulvet.
Men forfatteren har jo ret:
Hvis du ikke tør sælge dit produkt, må det jo være fordi, du ikke tror på, at dit produkt rent faktisk kan gøre en forskel og er godt.
Og så burde du vel lukke din forretning ned med det samme!?!?!?
Ja, jeg ved sætningen kan være svær at sluge, men jeg synes, manden har fat i noget.
Salg handler om mindset. Et mindset de færreste af os virksomhedsejere har fra start af, men som vi kan træne os selv til at opnå.
‘Okay, okay, jeg skal nok tage mig samme og sælge’, tænker du måske nu, men så melder det næste spørgsmål sig:

Hvordan gør jeg det lige i en mail, hvordan skriver jeg en salgsmail?
Hvor tit kan jeg egentlig tillade mig at sælge?
Og hvor mange mails skal der være i en salgskampagne?
Også her kan min aftenlæsning hjælpe dig.
Ifølge Marketing Made Simple findes der to former for e-mails:
#1 Nurture emails
#2 Sales emails
#1 er mails, der bruges til løbende at pleje din relation til dit publikum og give dem værdi.
Disse mails har til formål at holde dig ‘top of mind’ hos dine modtagere og positionere dig som eksperten inden for dit område.
Folk er nemlig ikke altid klar til at købe dit produkt, når de skriver sig op til dine e-mails, men når de er klar, sikrer dine nurture emails dig, at du rammer det købsvindue.
Forudsat, at du sender mails ud regelmæssigt.
En nurture email kan sagtens sikrer dig salg, men det er ikke den primære grund til, at du sender dem.
#2 er salgsmails, som du sender, ja, når du har et produkt, du gerne vil sælge.
Ikke bare som én e-mail, men som en serie af mails.
De har ét formål: At sælge.

Følg denne her guide fra Marketing made simple og skriv en (serie af) salgsmail(s), der konverterer dine trofaste modtagere til kunder:
1. Find ud af, hvilket produkt du gerne vil sælge.
En salgsserie fungerer bedst, når du kun vil sælge ét produkt.
Det kan også være en gruppe af produkter, som alle går ind under én snæver kategori, fx ting, der holder håret oppe.
Men pas på! Hav ikke for mange produkter.
Det vil bare forvirre dine modtagere.
2. Identificer det problem, som dit produkt løser.
Dine salgsmails handler om at give modtageren et værktøj til at løse deres problem.
Udvælg et specifikt problem og tal om det igen og igen i dine mails.
3. Husk dit call-to-action.
Hele dine e-mail skal inspirere og overtale modtageren til at købe dit produkt.
Vær tydelig og direkte i dit sprog.
Det er ikke nok at spørge, om de ikke nok vil købe produktet.
Vis, at du tror på produktet og kan stå inde for det.
Skriv tydeligt, hvad du vil have folk til at gøre, når de er færdige med at læse din e-mail.
Hvad vil du nu have, at de gør?
4. Giv modtagerne en grund til at købe nu.
Du behøver ikke at give et tidsbegrænset tilbud hver gang, du kører en salgskampagne, men det fungerer rigtig godt.
En mulighed for at skabe ‘urgency’ omkring dine salgsmails, kan også være at give en bonus med, men kun i en begrænset periode.
Pointen er her, at din salgskampagne, altså din serie af salgsmails, løber i en begrænset periode.
Så langt så godt. Nu melder det næste spørgsmål sig nok hos dig:
Hvor mange mails er så det mest optimale for en salgskampagne?
Antallet af mails, du skal sende, afhænger af, hvad du vil sælge.
I den situation skal du overveje ting som det her:
Hvor mange overvejelser skal der til, før man køber fx en hårelastik eller en workshop?
Hvilken værdi har dit produkt?
Hvilke prisklasse ligger dit produkt i?
Er produktet need eller nice to have?
Det er her din viden om og arbejde med din målgruppe får sin værdi BIG TIME og kan hjælpe dig med at fastsætte antallet af mails i din kampagne.
I Marketing made simple anbefaler de 6 mails i en salgskampagne, men min erfaring er, at du også sagtens kan skabe gode resultater med bare 3, 4 eller 5 mails i en kampagne.
Det hele afhænger af dit produkt og målgruppe.
Pisseirriterende svar at få – jeg ved det – men ikke desto mindre svaret.

Send kun mails, når du har noget at sælge
En tendens, jeg ser i min egen mailboks, er, at virksomheder kun sender mails, når de har noget, de vil sælge.
De sender altså ikke det, som i Marketing made simple beskrives som #1 nurture mails.
De sender kun salgskampagner – #2 – hvilket jeg oplever, de gør ca. 1 gang om måneden.
Som guiden ovenfor rådede dig til, sørger afsenderen her altid for, at 75-80% af mailen handler om deres publikum og et af deres specifikke problemer.
Vel og mærket et problem, der relaterer sig til et af deres produkter.
Afsenderen præsenterer herefter en løsning på det problem, som er beskrevet i mailen.
En løsning, du kan tage og bruge med det samme kvit og frit, uden at hive kreditkortet op af pungen.
De sidste 20-25% af mailen bygger bro mellem det beskrevede problem og virksomhedens produkt, som kan være løsningen på problemet.
Jeg ser det især i mails fra virksomheder, der sælger serviceydelser og digitale produkter.

Hvor tit må jeg sende salgsmails?
Se, det er der også rigtig mange meninger om!
Nogle eksperter siger, at set over et år skal du sælge i 50% af de mails, du sender.
Andre eksperter anbefaler i 25% af dine mails. Fx en gang om måneden, hvis du sender mails ud hver uge.
Men nogen promoverer altså og har fokus på salg hver gang, de sender mails.
Det vigtigste pointe her er, at du ikke vænner dine modtagere til KUN at modtage værdi, gode tips og flotte produktbilleder, for så bliver de over tid rigtig svære at sælge noget til.
Ikke fordi de ikke vil købe eller har brug for dit produkt, men fordi de simpelthen ikke er vant til, at du kommer med slagfærdige salgsbudskaber, hvor du beder dem om at købe dit produkt eller service.
Det drejer sig om at opbygge en relation til dine modtagere, vise autencitet, autoritet og opbygge tillid og troværdighed.
Men det er en forretningsrelation, du bygger op, hvor du nurture mail efter nurture mail varmer dem op til at købe.
Har du gjort det og har du vist, at du er specialisten inden for dit område, kan du begynde at fokusere på at lave salgsmails, hvor du udelukkende fokuserer på salg.
Hvornår det er det mest optimale tidspunkt at sende en salgskampagne, hvor ofte og hvor mange mails, der skal være i kampagnen, ved kun du.
Det er dig, der kender dit publikum bedst.
Marketing made simple’s og mine råd er kun anbefalinger og tommelfingerregler.
Brug for inspiration – værsgo: et par gode eksempler

Jeg modtager selv hver uge masser af mails, som er gode til at kombinere værdi og salg.
Salgsmails, hvor jeg er sikker på, at du kan hente inspiration til din næste kampagne.
Så her har du et par eksempler, jeg håber, du kan bruge:
1. Rudolf Care gør det rigtig godt, når det kommer til salgsmails.
2. Webshoppen Green Goddess, der sælge helsekortprodukter, er eminente til at sende salgsmails proppet med værdi.
Deres mail starter altid med at italesætte et problem deres målgruppe har eller er interesseret i inden for deres fagområde, fx tør hud og skæl på benene.
Konklusionen
Du skal ikke være bange for at sælge.
Se i stedet dit salg som en hjælp – et værktøj – til din modtager med at opnå det, vedkommende gerne vil opnå, stort som småt.
Brug skabelonen, jeg har hentet fra Marketing made simple, men brug den ikke med bind for øjnene.
Brug også den viden, du har om din målgruppe til at finde ud, hvornår du kan tillade dig at sælge, hvor mange mails de har brug for, for at kunne tage en købsbeslutning og hvor tit, de er parate til at blive solgt til.
Har du ingen anelse om, hvad din målgruppe vil have, så er det her anledningen til at komme i gang med at researche og lære din målgruppe bedre at kende, (og det er et helt andet blogindlæg).
En anden god tommelfingerregel er, at hvis du ikke har bare en lille smule sommerfugle i maven, når du sender en salgskampagne afsted, så sælger du ikke hårdt nok i dine mails.
Pointen: Salg føles altid en lille smule nervepirrende og grænseoverskridende.
Hvordan oplever du, at det er at sælge i dine mails?
Har du gode erfaring? Eller spiller det overhovedet ikke?
Skriv endelige til mig eller book en uforpligtende samtale, så skal jeg nok hjælpe dig på vej og give dig feedback!