NB! Alle angivet priser er omkostningen per måned. Der kan være besparelser at hente hos hver enkel platform, hvis du betaler årligt.
Bemærk venligst, at nogle af de følgende links er affiliate links, hvilket betyder, at jeg får en lille provision, hvis du tilmelder dig via linket. Det er dog uden ekstra omkostninger for dig.
Det her blogindlæg bliver løbende opdateret med guide til nye e-mailplatform. Du er velkommen til at sende mig en mail, hvis du har en platform, du gerne vil have med på listen.

Mailchimp
Mailchimp er nok blandt små selvstændige den mest kendte og udbredte e-mailplatform i Danmark. Det amerikanske selskab var en af de – hvis ikke den første platform – der udbød marketingorienteret og automatiseret e-mailservice særligt henvendt til entreprenører uden store marketingbudgettet i ryggen.
I dag er platformen et ’all-in-one-program’, hvor du både kan bygge hjemmesider og webshops, kan planlægge og poste dit indhold på tværs af platforme (digitalt og analogt), analysere dit publikum og data, lave spørgeundersøgelser, designe dit indhold og ikke mindst automatisere din marketing.
Mange brugere bruger det dog stadig udelukkende til at sende e-mails.
Funktioner (et udvalg)
Håndtering af dit publikum
- Segmentering
- Landingssider
- Pop-ups
- Tags, der kan hjælpe dig med at holde styr på dine abonnenter
Kreative designværktøjer
- Skabeloner til opbygning af enkeltstående mails og kampagner
- Giphy-bibliotek,
- Kan forbindes med det superfede designværktøj Canva.com
- Automatisk upload og indlejring af billeder og produkter fra din webshop (fx Shopify, WooCommerce, PrestaShop, Magento)
- Indbygget billedredigering
Marketingautomatisering
- Planlægningsværktøj
- Automatisering ud fra kundens købsrejse
- Adfærdsbaserede automatiseringer
- Velkomstserie
- Forladt kurv-serie
- Produkt-retargeting-serie
Indsigter og analysering
- Splittests
- Rapporter
- Brugerundersøgelser
- Findes som mobilapp med realtime-info
Priser
Free-versionen
- Gratis op til 2000 kontakter
- E-mail-byggeværktøj (kun simple e-mailskabeloner)
- Formular- og landingsside-byggeværktøj
- Automatiseringer med kun én mail
- Begrænset antal af tilladte sendte e-mails
Essentials
- Starter ved 9,99 $ for 500 kontakter (kan udvides med flere kontakter, fx til 5000 kontakter for 52,99 $)
- Alt som ved Gratis-versionen, plus
- + Mere avancerede e-mailskabeloner
- + Splittests
- + Mulighed for at fjerne MailChimp-logo i bunden af dine mails
- + 24/7 E-mail- og Chat-support
Standard
- Starter ved 14,99 $ 500 kontakter, stiger til fx 51,99 $ ved 2.500 kontakter
- Alt som ved Essentials-versionen, plus
- + Skræddersyede e-mailskabeloner
- + 5 forskellige lister m. kontakter
- + Personaliseret produktanbefalinger
- Velegnet til større webshops og e-maillister med forskellige målgrupper
Premium
- Starter ved 299,00 $ for min. 10.000 kontakter
- Alt som ved Standard-versionen, plus
- + Telefonsupport & ’Først-i-køen’-prioritet
- + Live Chat
- + Avancerede segmenteringsmuligheder
Fordele & Ulemper ved MailChimp
Fordele
- Grundige rapporteringsmuligheder
- Mange funktioner i gratis planen
- Godt e-mail-designværktøj
- All-in-one-platform (mulighed for at samle flere virksomhedsfunktioner i platformen, fx CRM, betaling og booking)
-
Mere end 800 software- integrationsmuligheder
-
Mange automatiseringsmuligheder i betalingsversionerne
-
Mulighed for at teste designet af din e-mail før, du sender den afsted, fx i forskellige browsere.
Ulemper
- Ingen support i Freemium-plan
- Knap så brugervenlig struktur og opbygning i interfacet
- Freemium-planen har kun få (kedelige) e-mailskabeloner til rådighed
- Kompliceret segmenterings-og taggingsystem, især for nybyndere
- Vigtige funktioner ligger gemte
- Leveringsraten kunne være bedre – mange MailChimp-mails havner fx i Gmails ’Promotion’-fane
- Kun mulighed for én opt-in-mail per Audience/liste
- Kan blive en meget dyr løsning, når du vokser i antal af kontakter og behov
- Én kontakt kan tælle flere gange, hvis e-mailadressen er i flere ’Audiences’ (lister
- ’One-size-fits-all’-løsning
- MailChimps datacenter er placeret i USA og er derfor ikke omfattet af EU’s databeskyttelseslove. Fx er det i Tyskland forbudt at anvende MailChimp
Min holdning
MailChimp er et udmærket sted at starte, når du skal i gang med at opbygge din e-mailliste. Bl.a. fordi det er gratis op til 2000 abonnenter. Der er mange danske brugere, hvilket gør det lettere at spørge ud i diverse fora, når man har brug for hjælp.
Men rent brugervenligt er Mailchimp i mine øjne en katastrofe. Der skal rigtig mange klik til, når du navigerer rundt i interfacet, placeringen af vigtige features er ikke altid logisk, og det virker unødvendigt kompliceret at lave forholdsvis simple opsætninger.
Derudover har Mailchimp en ret indviklet prisstruktur, der hurtigt kan gøre det til en dyr løsning, selv om du kun har få kontakter.

Convertkit
Amerikanske ConvertKit er en relativ ny platform (2013), men platformen har virkelig haft medvind de seneste år, især bl.a. bloggere og kreative entreprenører, og jeg hører om flere og flere danskere, der er hoppet med på CK-bølgen. Og det kan jeg godt forstå. ConvertKit er en meget overskuelig, brugervenlig og dynamisk platform. Den er enormt intuitivt at navigere rundt i, der udvikles hele tiden nye funktioner og rent kommunikations- og brandingmæssigt er firmaet virkelig gode til at bringer deres medarbejder og kompetencer i spil og dermed give platformen personlighed.
ConvertKit er kun en e-mail- og landingsside-platform. Platformen er især velegnet til kreative, soloselvstændige og entreprenører, der sælger servicer, ydelser og digitale produkter.
Funktioner
- Landingsside-værktøj
- E-mail-formular-værktøj
- Kan integreres med over 100 forskellige digitale servicer (fx WordPress, Zapier, Stripe, Wix, thinkific, SumoMe, optinmonster, Shopify, Woocommerce etc.)
- E-maildesign-værktøj
- Diverse automatiseringer, fx velkomstserie, kampagne, triggerbaserede
- Særligt eCommerce-modul med indbygget betalingsløsning, der gør det nemt for kreative, coaches, forfattere osv. at sælge deres viden i form af digitale produkter
- Et PRO-abonnement, der gør det muligt at arbejde mere strategisk med e-mails og på et højere niveau end begynder:
-
- Abonnent-pointsystem
- Integration med Facebook Customer Audience
- Mulighed for ændring af URL EFTER en e-mail er sendt
- ’Først-i-køen’-support
-
Priser
Hos ConvertKit er der kun tre forskellige slags abonnementer: Free, Creator, Creator Pro. Prisen på abonnementer afhænger af antallet af abonnenter, du har på din liste.
Free
- Gratis op til 1.000 abonnenter
- Ubegrænset antal af landingssider og tilmeldingsformularer
- Ubegrænsede antal af sendte e-mails
- eCommerce-modul til at sælge digitale produkter
- E-mailsupport
- Adgang til en rigtig god blog og webinarer
Creator
- Starter ved 29,00 $ for 1.000 abonnenter. Stiger derefter til 49,00 $ for 3.000 abonnenter, fx
- Det sammen som ved Free, plus:
- Migration fra 70+ eksterne værktøjer
- Automatiserede salgsrejser og serier, fx velkomstserie
- Prioriteret support
- 1 ekstra bruger
Creator Pro
- Starter ved 59,00 $ for 1.000 abonnenter. Stiger derefter til 79,00 $ for 3.000 abonnenter, fx
- Det sammen som ved Free og Creator, plus:
- Avanceret rapportering af fx leveringsraten på dine e-mails
- Mulighed for redigering af links i sendte e-mails
- Ekstra VIP-support
- Ubegrænset antal af brugere
Fordele og ulemper ved ConvertKit
Fordele
- Har en høj leveringsrate på deres e-mails hver måned, næsten 96% (marts 2021)
- Mange gode brugbare ressourcer – blog, videoer, webinarer, podcast
- God support, også i gratis-versionen
- Nem WordPress-integration
- Brugervenligt interface og struktur
- Du betaler ikke for e-mailadresser, der står på mere end én liste som i MailChimp
- Opdateres hele tiden med nye funktioner
Ulemper
- Meget få e-mailskabeloner
- Få muligheder for splittesting, bl.a. af automatiseringer
- Mest henvendt til brugere, der vil lave plain-text mails
- ConvertKits datacenter er placeret i USA og er derfor ikke omfattet af EU’s databeskyttelseslove
Min holdning
ConvertKit er i mine øjne et rigtig godt alternativ til Mailchimp, hvis du sælger digitale produkter, er rådgiver/konsulent og sælger ydelser eller er en form for kreativ (fx forfatter). Der er ikke så meget fikumdik og lir hos ConvertKit – det er meget let at komme i gang med og forbinde til WordPress. Interfacet er bygget meget overskueligt og logisk op, og det er nemt at få svar på spørgsmål via deres e-mailsupport eller fantastiske blog og Community. Dog skal du op i deres betalte version for at kunne sende en velkomstserie, fx Derudover kan ConvertKit på nuværende tidspunkt ’kun’ integreres med ca. 100 softwareprogrammer og funktionerne i platformen er stadig begrænsede sammenlignet med ’all-in-one’-platforme som MailChimp.

Mailerlite
Det litauiske firma med medarbejdere fra hele verden er ligesom ConvertKit en forholdsvis ung tech start-up med deres e-mailplatform, som er vokset hurtigt i brugerantal de seneste år. Sammenlignet med andre platforme er MailerLite en billig platform, samtidig med at du selv i deres gratis plan får mange af platformens funktioner med. MailerLite er udelukkende en e-mail- og landingpage-platform, som er supernem at bruge og særlig velegnet til begyndere, mindre forretningsdrivende, kreative og freelancere.
Funktioner
- Landingsside-designværktøj og -skabeloner/HTML-designværktøj
- E-mail-designværktøj og -skabeloner/HTML-designværktøj
- Mulighed for at bygge et simpelt website med 5 sider og sælge digitale produkter
- Pop-ups-værktøj
- Splittesting
- Kampagnerapporter
- Spørgeundersøgelser
- Kan integreres med over 100 forskellige digitale servicer (fx WordPress, Zapier, Stripe, Wix, thinkific, SumoMe, optinmonster, Shopify, Woocommerce etc.)
- E-mailautomatiseringer
- Segmentering og tagging af abonnenter
- Mulighed for personalisering
- Internt fotoredigeringsværktøj
- iPhone- og iPad-app
- 128 integrationer
Priser
MailerLite har kun to forskellige slags abonnementer, som stiger i pris afhængig af antallet af abonnenter. Dertil kan man til begge planer tilkøbe to slags Pro-tilføjelser:
Free
- Gratis op til 1.000 abonnenter
- Begrænsning på 12.000 sendte mails om måneden
- 5 gratis landingssider (ubegrænset antal kan tilkøbes for 10,00$/måneden)
- 25+ landingsside-skabeloner og pop-ups-formularer
- Drag & Drop-e-maildesignværktøj, ingen adgang til e-mailskabeloner
- Automatiseringsmuligheder og avanceret segmentering
- Splittesting
- Begrænset adgang til data i rapporteringen
- Mulighed for flere brugere
- Integrering med 120+ programmer
- E-mailsupport 24/7 og adgang til videotutorials
Premium Plans
- Starter ved 10,00 $ for op til 1.000 abonnenter. Stiger derefter til 15,00 $ for 2.500 abonnenter, fx
- Det sammen som ved Free, plus:
- E-mailskabeloner
- Mulighed for at fjerne MailerLite-logo i footeren
- Udvidet rapportering med fx Click Maps
- Byg dit eget design af landingssider
- Splittesting på landingssider
- Livechat-support 24/7
Fordele
- Nem at integrere til ShopiFy & WordPress/WooCommerce
- Nemt og brugervenligt interface
- Du får mange funktioner i gratis-versionen
- Flotte e-mailskabeloner
- Nem e-mail- og landingpage-designværktøj (+60 e-mailskabeloner, 30 landingpage- skabeloner)
- Mange gode ressourcer – bl.a. et helt online kursus i e-mailmarketing
- Det vil tage dig et stykke tid som begynder at vokse ud af MailerLite
- Opdateres hele tiden med nye funktioner
- Høj leveringsrate (97% i marts 2021)
- MailerLites datacenter ligger i Litauen og er derfor dækket af EU’s databeskyttelseslove
Ulemper
- Ingen mulighed for design- og spamtesting
- Få automatiserings-muligheder
- Knap så mange segmenteringsmuligheder af dine abonnenter som hos konkurrenterne
- Ingen Facebook/Instagram integration
- Knap så mange rapporteringsmuligheder
- Leder du efter mere avancerede muligheder og funktioner, er Mailerlite ikke den bedste løsning
- Registreringsprocessen som ny bruger kan synes omstændig og striks. Det skyldes MailerLites kamp med at reducere spamraterne og holde leveringsraten for deres mail høj
Min holdning
Jeg er stor fan af Mailerlite og synes, det er en fantastisk platform for dig, der hurtigt vil i gang med at sende og indsamle e-mails. Den er nem at bruge som nybegynder, og der er mange gode forklarende videoer til rådighed. Det kan godt være, at platformen ikke har de mest avancerede muligheder, når det kommer til automatiseringer og segmentering, som fx ActiveCampaign, men den dækker rigtig godt behovet, du har som soloselvstændig, butiksejer eller konsulent
Indlægget vil løbende blive opdateret. Her ser du hvilke platforme, jeg ellers kommer til at skrive om i indlægget:
ActiveCampaign
Ubivox
CampaingMonitor
Omnisend
Heyloyalty
Klayvio
Marketingplatform
Hubspot
SendinBlue